HOME/ GESCHIEDENIS/ COLLECTIES/ LINKS/ CONTACT

Monumente
Monumenten

Rijksmonumenten Geldrop

Voormalige Nazarethschool

Voormalige achtklassige Openbare school uit 1916 gebouwd in Overgangsarchitectuur. Ontworpen door architect P. van der Velden. De school ligt, met uitzondering van de westgevel die op de erfscheiding staat, vrij op het perceel. De voor- of noordgevel ligt aan de Stationsstraat gescheiden door een hekwerk met voorerf. In 1930 werd het de "Nazarethschool" een school voor Katholiek onderwijs geleid door de Congregatie van de Broeders Onze Lieve Vrouw van Lourdes (Broeders van Dongen). Deze hadden aan de westkant van de school hun klooster. Nu is de school omgebouwd tot appartementen.

Omschrijving:

Schoolgebouw uitgevoerd in baksteen met rijke toepassing van natuursteen met een detaillering onder andere bij muurafdekkingen van topgevels met Art Deco kenmerken, muuropeningen rond vensters, ingangsportiek en basement. Het metselwerk bestaat uit machinale baksteen gemetseld in kruisverband. Het object heeft twee bouwlagen met zolderverdieping onder leien gedekt samengesteld schilddak, met op de hoekpunten een pironbekroning. De voorgevel bevat smalle midden- en brede hoekrisalieten. De lokalen hebben twee, soms drie gekoppelde ramen met in de bovenlichten en in de rand van het onderraam een kleine roedeverdeling. De muuropeningen op de benedenverdieping hebben natuurstenen segmentbogen op de verdieping rechte lateien, beide met een gehakte klassieke eierlijst. De rondbogige hoofdingangspartij bevat een natuurstenen getordeerde kolonetten. Het dak heeft brede bakgoten op gesneden gootklossen. Voor het schoolgebouw een frontale stoep en een smeedijzeren hekwerk in Art Nouveau, tussen vier gemetselde stenen pilasters met bekroning waartussen een kleine schansmuur met ezelsrug. Inwendig granito gangvloeren en trappen met balustrades. De lokalen en paneeldeuren zijn nog intact gebleven. Op het plein achter de school twee beukenbomen uit de bouwtijd.

Waardering:

De voormalige openbare school is van algemeen belang. Het pand heeft cultuurhistorisch belang als voorbeeld van een culturele en geestelijke ontwikkeling, namelijk de ontwikkeling van het openbaar onderwijs in het katholieke zuiden in het begin van de twintigste eeuw. Het is tevens van belang als voorbeeld van de typologische ontwikkeling van de gangschool. Architectuurhistorisch is het belangrijk vanwege de representatieve stijl, de detaillering en als voorbeeld van het werk van de architect Van der Velden. Het gebouw is waardevol vanwege de gaafheid van het exterieur. Het is een zeldzaam voorbeeld van een representatief gedetailleerde openbare school in een katholiek regio.

* bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed